Mida võiks teada süüteküünaldest

Süüteküünalde ebaloomulikud rikked

Süüteküünalde rikked sunnivadneid vahetama sagedamini, kui hooldusjuhend ette näeb. Küünalde eluiga lühendab ennekõike mitte töökorras mootor. Kui näiteks klapisääretihendid on kulunud, kasvab moootri õlikulu (tuleb õli peale valada). Õli ja tagi katavad isolaatori ja elektroodide ümbruse, mille tagajärjel tekib sädeme „ülelöömine“, mis välistab sädeme tekke süüteküünla elektroodide vahel ja põhjustab nn.mootori „lonkamise“.

Süüteküünlaid rikub ka liiga lahja küttesegu. Küünalde elektroodid hävivad sulamise teel, kuna lahja küttesegu põleb kõrgemal temperatuuril kui normaalne küttesegu. Mootori ülekuumenemine mõrandab ka isolaatoreid. Kahjustada saavad väljalaskeklapid, kolviääred jne.

Samuti kahjustab ka liiga rikas küttesegu süüteküünlaid ning näiteks must või lausa ummistunud õhufilter. Ka mootori suur kulumus kahandab küünalde tööiga. Kui surve silindris on liiga madal ega võimalda küttesegu normaalset süütamist, saavad küünlad märjaks. Ajutiselt võiks sel juhul kasutada astme võrra kuumemat küünalt. Parim lahendus on siiski mootori remont.

Süüteküünla loomulik kulumine

Küünla kulumine on elektroodide vahe suurenemine üle lubatud määra. See tuleneb küünla kulumisest tavalise tööprotsessi käigus. Suurenenud elektroodide vahe tõstab kõrgepinget ning see asub sädemelahenduseks otsima lihtsamat teed, mille tulemusel tekibki nn. „sädeme ülelöömine.“ Tavapärasest kõrgemale võib pinge tõusta ka mittekorras laadimissüsteemi, halva akuklemmi, rikkis generaatori või muu küünaldega mitte otseselt seotud defektide tagajärjel.

Tavalise vanamoodse süütesüsteemi puhul kannatab kulunud küünalde tõttu süütepool ja kahjustuvad süütejagaja kaas ja rootor ning mõlemal ka süütejuhtmed. Uuemate autode puhul on rikke tagajärjed tõsisemad kuna neil kasutatakse täiuslikumat süütesüsteemi. Mitte töökorras oleva küünla põhjustatud kahjud on märgatavalt suuremad. Uuematel autodel võib küünla rike põhjustada süütemooduli või lausa mootori juhtsüsteemi („aju“) pöördumatute kahjustusteni. Taastusremont võib kujuneda väga kulukaks.

Õige süüteküünal vähendab kütusekulu

Õige süüteküünal teeb mootori töö kõigis tööreziimides ühtlaseks ja sujuvaks ja vähendab kütusekulu. Samuti on mootori käivitumine igas olukorras ja temperatuuris normaalne. Üle ettenähtud perioodi kasutatud süüteküünal toimib aga risti vastupidiselt. Mootor käivitub halvasti, töötab ebaühtlaselt ning kulutab ülemäära kütust.

Vaheta oma süüteküünlad  autotootja poolt ettenähtud vahetusvälba põhjal.