Mida võiks teada DPF filtritest

DIISLI TAHMAFILTER –DPF (DIESEL PARTICULATE FILTERS - DPF)

Et diiselautode heitgaasid oleks vastavuses tänapäevaste standarditega, paigaldatakse autodele tahmafiltreid.

MIS NAD ON JA KUIDAS TÖÖTAVAD?

•  Diisli tahmafilter (DPF) on auto heitgaasisüsteemi osa, mis eemaldab heitgaasidest tahmaosakesi. Tahmafilter püüab tahmaosad heitgaasidest kinni, säilitab neid endas ja sobival hetkel regenereerimise(põletamise) teel muudab süsnik-dioksiidiks

•  Tahmaosakesi sisaldav heitgaas siseneb DPF filtri kanalitesse, mis on teisest otsast suletud

•  DPF filtri kanalite seinad on poorsed ja lasevad heitgaase läbi aga tahmaosakesed püütakse kinni

•  Tahmast puhastatud heitgaasid väljuvad DPF filtrist. Kinnipüütud tahm kõrvaldatakse filtrist teatud aja tagant regenereerimise teel, et filter aja jooksul ei ummistuks ja filtri töövõime säiliks

 

REGENEREERIMINE

On kolme tüüpi regenereerimist – passiivne, aktiivne ja sunduslik. Regenereerimine “põletab” (oksüdeerib) ära tahmaosakesed, mis on kogunenud tahmafiltrisse:

• Passiivne regenereerimine – protsess toimub loomulikul viisil. Tekib kui on olnud sobivad sõidutingimused (90km/h 15min. maanteesõitu). DPF filter saavutab sellise sõiduga ise piisavalt kõrge temperatuuri 350...500’C, et põletada ära kogunenud tahma. Protsessi kergendamiseks on filtri kanalite seintele kantud plaatina.

• Aktiivne regenereerimine  - kasutatakse kui DPF filter ei saavuta vajalikku temperatuuri sõidu käigus. Seepärast võetakse kasutusele auto mootoriaju poolt juhitav heitgaaside temperatuuri tõstev protsess. Kui DPF filtris on kogunenud teatud kogus tahma, siis mootori aju alustab ise regereerimise protsessi, mis kestab tavaliselt ca 10min. Heitgaaside temperatuur tõstetakse 500...800’C.

• Sunduslik regeneerimine  - toimub väga kõrgetel heitgaaside temperatuuridel ja seda protsessi viiakse läbi remonditöökojas auto diagnostikaseadmete abil.

NB! Kõrgematel temperatuuridel toimuv regenereerimine, mis toimub aktiivse ja sundusliku protsessi puhul, tekitab DPF filtrisse tuhka ja vähendab filtri eluiga. Tuhka saab eemaldada filtrist füüsiliselt, kemikaalidega või ultraheliga. Vajadusel tuleb aga filter vahetada uue vastu.

 

MILLEST ON TEHTUD DPF FILTER ?

• Kordieriit DPF paistab välja praktiliselt samasugune nagu auto katalüsaator. Kasutatakse tavaliselt diiselmootorite juures, millel on lisaainega heitgaasisüsteemid. Levinud järelturu DPF filtrite juures.

• Räni-karbiid (SiC) DPF on tehtud väikestest sektsioonidest, mis on teineteise külge liimitud. Kasutatakse rohkem OE-s ja kvaliteetsemate järelturu filtrite puhul. Seda filtrit tuleks eelistada kui auto sõidab palju lühikesi linnasõite.

 

KUI AUTOLT ON DPF FILTER OMAVOLILISELT EEMALDATUD, SIIS TA EI LÄBI TEHNOÜLEVAATUST!

DPF filtri eemaldamine ja auto aju ümberprogrammeerimine võib viia rivist välja auto muud elektrisüsteemid!